Historien om Norges viktigste bok

Katekismen

Anmeldelser:

• Les anmeldelse på fbb.no, her.
  • Les anmeldelse i Vårt Land, her. (Krever abonnement)
  • Les anmeldelse i Subjekt, her. (Krever abonnement)
  • Les anmeldelse i Morgenbladet, her. (Krever abonnement)
  • Kåret til en av de beste bøkene i 2022 av Forskerforums anmeldere, les her

Katekismen? Nå leser ingen katekismen. Men inntil for et par generasjoner siden ble den ikke bare lest av alle norske barn. Den ble pugget til den satt som spikret.

Luthers Lille katekisme ble til i 1529 fordi det stod dårlig til med kristendomskunnskapen i allmuen. Til Norge kom den med reformasjonen i 1537. I århundrene som fulgte, innprentet den lille boken luthersk dogmatikk i stadig nye generasjoner. I tillegg kom den med ny teknologi - boktrykk! - og leseferdighet til folk flest. Den kom med skoleplikt og konfirmasjon. Uten katekismekunnskap forble man et umyndig barn. Luthers lille geleidet ungdommen over i «de voksnes rekker» og inn i et stort nasjonalt og religiøst fellesskap.

Norges viktigste bok inneholdt «alt det som den som ville bli salig trengte å vite og gjøre». Myndighetene gjorde det de kunne for at folk tok den til seg. Den var pensum i norsk skole helt fram til 1960-tallet. Inntil dens tid til slutt var omme.

Historien om den norske katekismen spenner over 500 år. Den fikk et utfall ingen hadde forestilt seg.

• Utgivelsesdato: 20.05.2022

Jon Haarberg

Jon Haarberg er professor i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo. I løpet av sin tid som statlig litteraturforvalter har han særlig ivret for den eldre litteraturen, den vi høyakter, men sjelden leser: Erasmus fra Rotterdam, Petter Dass, A.O. Vinje. Haarberg har skrevet første del av «Verdenslitteratur. Den vestlige tradisjonen» (2007). Andre av hans bøker er "Dikt fra antikken til vår tid. Vestens lyrikk gjennom 2700 år" (3. utg. 2002, med Skei ) og "Vinje på vrangen. Momenter til revurdering av en nasjonal klassiker" (1985).