Fortida er ikke hva den en gang var

En innføring i historiefaget
Denne boka er en moderne, lett tilgjengelig, praktisk og vidtfavnende innføring i historiefaget. Den dekker forskningsmetode, faghistorie og didaktikk. Boka forklarer hva historie er, hvordan faget har vokst fram, hvilke spørsmål historikerne arbeider med i dag og hva som særkjenner deres faglige tilnærming. Vi lærer hvordan historisk forskning foregår, hva metode er og hvilke teknikker som står til rådighet. Dessuten spørres det: Hvorfor historie, hvordan brukes faget i samfunnet?
Vårt bilde av fortida faller ikke uten videre sammen med hvordan fortida "egentlig" var. Derfor må vi tenke gjennom hvordan vi best kan gripe den. Vi må vite hvordan vi skal forske. Denne boka er en moderne, lett tilgjengelig, praktisk og vidtfavnende innføring i historiefaget. Den dekker forskningsmetode, faghistorie og didaktikk. Boka forklarer hva historie er, hvordan faget har vokst fram, hvilke spørsmål historikere arbeider med i dag og hva som særkjenner deres faglige tilnærming. Vi lærer hvordan historisk forskning foregår, hva metode er og hvilke teknikker som står til rådighet.
Boka brukes i grunnfagsundervisning i historie ved de fleste lærestedene i Norge, og anvendes også i andre fag.
Har sak- og personregister.

Knut Kjeldstadli er professor i moderne historie ved Universitetet i Oslo og professor II ved Universitetet i Bergen.

• ISBN: 9788200129240
  • Utgivelsesdato: 27.09.2000