Norsk historie 1

750-1537. 2. utgave
En oppdatert innføring i norsk middelalderhistorie som tar tradisjonelle tolkninger opp til debatt.
Perspektivrik og engasjert introduksjon til norsk middelalder fra vikingtida til reformasjonen.

Framstillingen er både tradisjonell og moderne. Tradisjonell ved å være en fortelling om de viktigste begivenhetene som formet Norge, moderne ved at den har fanget opp nye retninger og nye forskningsresultater som har brutt gjennom i historiefaget. Boken er problematiserende i formen og tar de mange ulike tolkningene av sentrale begivenheter i norsk historie opp til debatt.

"... den ny Norgeshistorie er et fremragende initiativ, som der er kommet en kompetent og velskrevet bog ud af. Danske middelalderforskere kan misunde nordmænderne, at de kan skrive deres lands historie med så megen debat og perspektiv." Professor Erik Ulsig i det danske tidsskriftet "Historie"

• Utgivelsesdato: 22.08.2007

Erik Opsahl

Erik Opsahl (f. 1960) er førsteamanuensis ved Insitutt for historiske studier, NTNU. Han er medforfatter av tobindsverket "Norsk historie 750-1814" (2003, 2007). Opsahl er også forfatter av bind 1 av "Norsk innvandringshistorie" (2003, sammen med Sølvi Sogner), som vant Brageprisen for beste fagbok.
Erling Sverdrup Sandmo

Erling Sandmo (f. 1963) er professor i historie ved Universitetet i Oslo. Han er også musikkritiker, en populær foredragsholder og har utgitt en rekke bøker. Han spesialfelt er kriminalhistorie, kulturhistorie i tidlig nytid, kunnskapshistorie og klassisk musikkhistorie.

Ole Georg Moseng

Ole Georg Moseng (f. 1958) er dr.philos. og ansatt ved Institutt for sykepleievitenskap ved Universitetet i Oslo. Han er medforfatter av tobindsverket "Norsk historie 750-1814" (2003, 2007) og har tidligere bl.a. utgitt bind 1 i Porsgrunns historie: "Byen i emning" (2006), "Den flyktige pesten" (2006) og bind 1 i "Det offentlige helsevesen i Norge" (2003).

Gunnar I. Pettersen

Gunnar Pettersen er førstearkivar ved Eldre avdeling på Riksarkivet og medforfatter av tobindsverket "Norsk historie 750-1814" (2003, 2007).