Pedagogisk grunnlagstenkning og credo

Fra student til barnehagelærer
Forfatterne drøfter begrepet pedagogisk credo innenfor pedagogisk grunnlagstenkning og yrkesdanning. Sentrale aspekter som refleksjon, kunnskap, danning, relasjoner, verdier og autentisitet blir løftet frem.
Pedagogisk credo er fagpersonlige tekster der studentene skriver om sitt pedagogiske grunnsyn og hva de ser på som viktigst for sin fremtidige yrkesrolle. Teksten får fram sentrale refleksjoner omkring utvikling og danning på veien fra å være student til å bli barnehagelærer. Pedagogisk credo gir rom for den enkelte student til å utrykke og utvikle sin personlige yrkesfaglige og autentiske stemme inn i utdanningen. Credoarbeidet er tuftet på to sentrale teoretikere, John Dewey og Charles Taylor, som begge er viet kapitler i boka.

Åse Nylenna Akslen er høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Bergen. Ove Olsen Sæle er Dosent i idrett ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), campus Bergen, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett.

Øvrige bidragsytere: Leif Askland, Astrid Øien Halsnes, Madli Kvamme Hannisdal, Dr. Iris Chin Ponte og Sturla Sagberg.

• Utgivelsesdato: 05.08.2015

Ove Olsen Sæle

Ove Olsen Sæle arbeider ved Høgskolen i Bergen, AL-idrettsavdelingen, og har jobbet mange år i høgskolesystemet. Han er utdannet førstelektor i kroppsøving og lektor i kristendom, og har arbeidet som lærer og rektor i grunnskolen. Han underviser i fagene kroppsøving, idrett og fysisk fostring, og hans publikasjoner ligger i skjæringspunktet mellom det kroppsøvings-/idrettsfaglige og det pedagogiske, etiske og filosofiske fagfeltet.