Rus og rusmidler gjennom tidene

Rus og rusmidler gjennom tidene gir en historisk fremstilling av fenomenet rus og rusmidler. Hauge har imponerende faktakunnskap og skriver godt og engasjerende og uten de sedvanlige fordommene.
I boken beskrives bruken av og holdningen til de mest utbredte rusmidlene i ulike kulturer og tidsperioder frem til vår tid, og det avsluttes med en fremstilling av det nye narkotikaproblemet som har oppstått i den vestlige verden fra slutten av 1960-årene. Bruken av rusmidler er et sentralt problem i dagens samfunn. I dette perspektivet kan det være viktig å få en viss oversikt over hvordan ulike stoffer har vært brukt og opplevd i andre kulturer og tidsepoker. Boken er utstyrt med et utfyllende emneregister og en fyldig litteraturliste.

«Ambisiøst og kunnskapsrikt om rus» Øystein Henriksen i Fontene Forskning.

«Hauge går grundig og systematisk til verks, og boka kan lesast som eit oppslagsverk over dei ulike typane rusmiddel» Lars Nyre i Forskerforum.

• Utgivelsesdato: 09.12.2009

Ragnar Hauge

Ragnar Hauge, professor emeritus ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi og pensjonert forsker ved Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS).