Choose format

In stock
NOK 489

Møter med barnelitteratur

Introduksjon for lærere

Detailed information

  • Pages: 396
  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215027401
  • Publication date: 23.04.2018
  • Book group: 215
Hvordan tenne elevenes leselyst og gjøre litteratur til opplevelse? Hvordan snakke med barn om bøker? Hvordan finne de beste bøkene for hver og en av elevene i klassen?

Denne boka gir en faglig oppdatert introduksjon til de viktigste barnelitterære sjangrene og til arbeids- og tenkemåter som gir både barn og voksne fruktbare møter med litteraturen.

Forfatterne formidler hvordan de ulike barnelitterære sjangrenes særtrekk skapes, både i tradisjonelle bøker og i nye medier. Her er kapitler blant annet om eventyr og fantasy, om bildebøker og visuelle barneromaner, om sakprosa, realistiske fortellinger og fortelleteknikk i dataspill.

Boka inneholder også en rekke råd om hvordan litteraturen kan brukes meningsfullt i undervisning. Hvordan kan læreren bruke litteraturen for å forstå andres livsverden, eller for å fremme elevenes forståelse for klima og bærekraft? Og hvorfor er det så spennende å følge litteratur som beveger seg i ulike medier?

"Møter med barnelitteratur" er en skattkiste for alle som har det privilegium å formidle litteratur til barn. Velkommen til barnelitteraturens vidunderlige verden!

SAGT OM BOKEN:
«Den er oppdatert og kjennes relevant ut frå det tekstmangfaldet elevar møter i dag.»
Inga Margrethe Fagerbakke, høgskulelektor i norsk ved Høgskulen på Vestlandet, Campus Stord.

«Den er svært solid faglig og dekker de viktigste områdene for undervisning om barnelitteratur på lærerutdanningen.»
Ingvill Krogstad Svanes, førsteamanuensis i norsk ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Ruth Seierstad Stokke

er førstelektor i norsk ved OsloMet - storbyuniversitetet. Hun har lang undervisningserfaring både fra grunn- og videregående skole, fra grunnskolelærerutdanningen og fra etter- og videreutdanning av lærere. Forskningsfeltene hennes er barnelitteratur, litteraturdidaktikk og andrespråkslæring. Hun er medredaktør for boka Samtalens didaktiske muligheter (2015) og har også bidratt i boka Med språklige minoriteter i klassen (2019).
More about the author

Elise Seip Tønnessen

er professor ved Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder. Hun har lang erfaring med undervisning i norsk og mediekunnskap i lærerutdanningen. Forskningen hennes dreier seg særlig om barn og unges mediekultur, lesing, litteraturdidaktikk og multimodale tekster. Jakten på fortellinger (2014), Den andre leseopplæringa (2012) og Inn i teksten ut i livet (2007) er tre av mange bøker Seip Tønnessen har bidratt til.
More about the author