Choose format

In stock
NOK 369

Politisk-administrative rammer for barnehageledelse

Barnehagefeltet har i løpet av få år gjennomgått store forandringer og utviklet seg til en betydelig samfunnssektor. Denne boka gir lederne av denne sektoren ny og nødvendig kunnskap, og de får oversikt over det politisk-administrative systemet som alle barnehagelærere skal jobbe i.

Barnehageledelsen har ansvar for barnehagens forhold til omverdenen. Det krever god innsikt i hvordan sektoren er bygd opp politisk og administrativt. Ledernes utfordringer kan være å representere barnehagen i politiske prosesser, det kan være å følge opp ulike former for styring, og det er å ta ansvar for lokal iverksetting av vedtak gjort av andre. Men det er også samarbeid med ulike instanser og lokale nettverk, til beste for barn. Og det er ledelse i en konkurransesituasjon.

Boka er delt i to hoveddeler og har 12 kapitler:
Del 1 Aktører og rammer
Del 2 Barnehagepolitiske avgjørelser og prosesser rundt barnehagen

En lærebok for studenter og lærere i samfunnsfag og i området Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid i barnehagelærerutdanningen. Den er også skrevet for Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager, og for forskere.

Kjetil Børhaug er professor ved institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap, ved Universitetet i Bergen. Kari Hoås Moen er førstelektor ved Dronning Mauds Minne Høgskolen (DMMH) i Trondheim.

- Boka er skikkelig bra. Lettlest og lett forståelig. Den gir meg en hel masse aha-opplevelser jeg må ta meg tid til å reflektere rundt. Det er rett og slett en super, SUPER bok! - (Anniken Lind, barnehagelærer i bydel Grünerløkka og masterstudent i barnehagepedagogikk ved HiOA.)

Detailed information

  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215048253
  • Publication date: 14.09.2020
  • Book group: 893

Kari Hoås Moen

Kari Hoås Moen er dosent emerita i samfunnsfag ved DMMH. Hun har lang erfaring som forsker på ledelse i barnehagefeltet med en rekke publikasjoner. Hun har ledet og undervist på ulike emner om barnehageledelse på bachelor- og masternivå.
More about the author
Kjetil Børhaug

Kjetil Børhaug

Kjetil Børhaug er professor ved institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap, Universitetet i Bergen. Han har arbeidet med samfunnsfagtema i lærerutdanning siden 1994.
More about the author