Choose format

In stock
NOK 529

Ungdomstrinn i utvikling

Skoleutvikling, lesing , skriving og regning - Funn og fortellinger
Denne boken handler om læreres utvikling og læring, knyttet både til profesjonsutøvelse og til spesifikk fagforståelse. Forfatterne belyser hvordan man jobber med ulike læringsområder i klasserommet.

Dette er en av to bøker som gir et unikt innblikk i et av Norges mest omfattende skoleutviklingsprogram, Ungdomstrinn i utvikling (2013-2017). Alle ungdomsskoler og skoler med ungdomstrinn har fått tilbud om å delta i utviklingsprogrammet. Forfatterne som har skrevet kapitler og fortellinger med utgangspunkt i egen forskning og erfaringer, består hovedsakelig av utviklingspartnerne i universitets- og høgskolesektoren. Thomas Dahl, Erlend Dehlin, Gunnar Engvik, Eirik J. Irgens, Anita Normann og Alex Strømme har redigert bøkene, med May Britt Postholm som leder og hovedredaktør.

Primærmålgruppe er studenter og forskere innen skolesektoren, men boken er også relevant for lærere, skoleledere og andre som er opptatt av hvordan kvaliteten i skole og utdanning kan forbedres gjennom systematisk utviklingsarbeid.

Boken hører sammen med «Ungdomstrinn i utvikling. Skoleutvikling og ledelse - Funn og fortellinger», som retter fokus mot samarbeidet mellom ulike aktører i skoleutvikling, læreres profesjonelle utvikling og på kollegaobservasjon som utviklingsverktøy.

Detailed information

  • Pages: 288
  • Language: Norwegian
  • ISBN: 9788215028668
  • Publication date: 03.04.2017
  • Book group: 215

May Britt Postholm

May Britt Postholm, er professor ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Med sin utdanning som lærer og sin undervisningserfaring fra ungdomstrinnet er Postholms interessefelt hovedsakelig rettet mot tre områder: utdanningsforskning, kvalitativ forskningsmetode og FoU-arbeid. Hun har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode og FoU-arbeid. Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen. En metodebok for lærere, studenter og forskere (2009) er ett eksempel. Postholm har metodeundervisning på bachelor-, master- og ph.d.-nivå.
More about the author

Eirik J. Irgens

More about the author

John Alexander Strømme

More about the author

Thomas Dahl

er professor i organisasjon og ledelse ved NTNU. Han har en doktorgrad i vitenskapsstudier, og han har som forsker jobbet i mange år med å studere ulike former for kunnskaping, i vitenskap, i helsevesenet, i skole, i industri og i frivillige organisasjoner. Han underviser i vitenskapsteori, forskningsmetode, læringsteori, organisasjonsutvikling og ledelse.
More about the author