Karriereveiledning i et karrierelæringsperspektiv

Denne boka gir en oversikt over karriereveiledningens historie, fra test- og ekspertregimet, som preget forrige århundre, og fram til dagens læringsorienterte karriereveiledning.

«Mitt mål med denne boken er at karriereveiledere tar i bruk karriereveiledningsfeltets ekspertkunnskap om temaer og teorier, men med hjelp av mer åpne og demokratiske metoder.»

Slik presenterer forfatteren sin målsetting med boka. Han tar oss med på en reise gjennom karriereveiledningens historie og viser hvordan og hvorfor konstruktivistisk karriereveiledning står så sterkt som den gjør i dag. På veien diskuterer han interesser, verdier, personlighet, intervjuing og ulike karriereveiledningsverktøy, alt det karriereveilederen må kunne for at veisøkeren skal lære av og om sin egen karriere. Det er dette som er karrierelæring.

Boka er skrevet for studenter innenfor veiledning og karriereveiledning, for skoleveiledere og for lærere som underviser i utdanningsvalg. Den er også svært nyttig for karriereveiledere og andre som jobber med karriere- og yrkesvalg.

Arne Svendsrud er utdannet psykolog fra Universitetet i Oslo og spesialist innenfor arbeids- og organisasjonspsykologi. Han er faglig og daglig leder av Karriereverktøy DA.

• Utgivelsesdato: 21.02.2020

Arne Svendsrud