Velg format

På lager
kr 479

Læreplan

i et forskningsperspektiv

Informasjon om boka

  • Sider: 240
  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215013237
  • Utgivelsesdato: 18.05.2009
  • Bokgruppe: 215
Læreplanen er et av de viktigste dokumentene i samfunnet. De siste årene har det skjedd en rekke endringer i læreplansammenheng, blant annet da Kunnskapsløftet ble innført i 2006. Denne boka ser på ulike perspektiver ved læreplanen, sett fra forskeres ståsted.
Skolen er en viktig samfunnsinstitusjon der offentlige, politiske og private interesser spiller inn. Mange ønsker å få mer ut av skolen, og det pågår stadig debatter om hva som skal være skolens oppgaver og innhold. Utdanningsreformer kan sies å være svaret på de forventningene som utspiller seg på nasjonalt plan. Læreplaner og vurderingssystemer er midler for endring og fornyelse.

Forskerne som har bidratt, skriver blant annet om hva som skjer ved implementeringen av en ny læreplan, om mangfold og inkludering, om velferdsretten og minstestandarder, om styring og vurderingssystemer, om utvikling av profesjonell kompetanse og om hva studier av læreplaner kan vise.

Boka er skrevet for lærerstudenter og pedagogikkstudenter. Den vil også være til stor nytte for forskere og ansatte i skole- og oppvekstsektoren.

Boka har bidrag fra flere dyktige forskere ved Universitetet i Oslo: Eyvind Elstad og Kirsten Sivesind fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Britt Ulstrup Engelsen, Finn R. Hjardemaal og Berit Karseth fra Pedagogisk forskningsinstitutt, og Ivar Morken fra Institutt for spesialpedagogikk.



"Boken henvender seg til et publikum som er interessert i læreplanforskning - og det burde være riktig stort når man ser hvordan de ulike kapitlene framstiller læreplanteorienes ulike dimensjoner. Når denne leseren blir animert og engasjert, er det fordi forfatterne skriver godt og argumenterer overbevisende. Det gis spennende og fengende karakteristikker." Yngve Nordkvelle, Norsk Pedagogisk Tidsskrift 1/2010)

Erling Lars Dale

Erling Lars Dale var professor ved Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo og en nestor innen norsk pedagogisk forskning. Han har utgitt en rekke artikler og bøker innenfor pedagogikk.
Mer informasjon om forfatteren