Velg format

kr 499

Lesedidaktikk - etter den første leseopplæringen

3. utgave
Vi vet nå hvor viktig det er å jobbe systematisk med leseopplæring, også etter at den første lesekoden er knekket. "Lesedidaktikk" gir akkurat det læreren trenger for å utvikle elevenes lesekompetanse.
«Lesedidaktikk» presenterer teorier og begreper om hva lesing og lesekompetanse er og gir konkrete og praktiske råd om hvordan læreren kan jobbe konstruktivt med å utvikle lesekompetansen.

Boken omhandler også vurdering av lesing, både den viktige løpende vurderingen av elevene i alle fag og av forskjellige typer leseprøver.

3. utgave er bl.a. oppdatert med resultater fra nye PISA-prøver, nasjonale prøver og i lesestrategier.


«... både solid teoretisk og konkret-praktisk nok til at den er lærerik, inspirerende og ikke minst en god bruksbok for de fleste lærere.» Per Jakob Skaanes i tidsskriftet «Bedre Skole».

«Lesedidaktikk er ei viktig bok. Lærarar som vil lære meir om lesestrategiar og forbetre eigen praksis, kan ikkje la være å lese ho.» Hallvard Kjelen i tidsskriftet «Norsklæreren».

Informasjon om boka

  • Sider: 224
  • Språk: Bokmål
  • ISBN: 9788215023090
  • Utgivelsesdato: 02.07.2014
  • Bokgruppe: 225

Astrid Roe

Astrid Roe er seniorforsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Hun har siden 1998 arbeidet med lesedelen i PISA og har særlig studert norske elevers lesekompetanse og lesevaner. Hun har også mange års erfaring som lærer og skoleleder i grunnskolen og i videregående skole.

Roe er forfatter av boka "Lesedidaktikk - etter den første leseopplæringen" (3. utgave 2014) og medforfatter av en rekke andre bøker, blant annet "Hva foregår i norsktimene? Utfordringer og muligheter i norskfaget på ungdomstrinnet" (2020, med Blikstad-Balas) og "God leseopplæring med nasjonale prøver" (2018, med Ryen og Weyergang).

Roe har en sentral rolle i prosjektet Linking Instruction and Student Achievement in Nordic Schools (LISA Nordic), som sammenligner undervisningen i de nordiske landene og er en del av Nordic Centre of Excellence - Quality in Nordic Teaching (QUINT), og. Hun deltar også i prosjektet Video to Support Excellence in Teaching (VIST).
Mer informasjon om forfatteren