Å undervise i sosial kompetanse

Når elevene begynner på skolen i første klasse, møter de et komplekst sosialt system som de i beste fall bare har en uklar forestilling om hvordan det fungerer.
Selv om mange av elevene er vant til å forholde seg til større grupper i barnehagen, stiller skolekulturen høye forventninger til samhandlingsferdigheter og sosial tilpasning. Derfor er det viktig at læreren vet hvilke sosiale spilleregler elevene trenger å lære, hvordan de skal lære dem og hvordan de må trene på dem slik at de ikke blir glemt.

Gjennom gode eksempler og et tydelig språk viser denne boka hvordan du som lærer bør gå fram når du skal undervise i sosial kompetanse. Kapitlene er skrevet på en oppmuntrende og motiverende måte, og de tar blant annet for seg hvordan barn skal lære å forstå andres følelser, hvordan de skal lære å kontrollere egne følelser det er vanskelig å forholde seg til og hvordan de skal lære å løse sosiale problemer.

Patrick Glavin er adjunkt og arbeider som veileder på Brusetkollen skole og ressurssenter. Sven Lindbäck er cand.paed. og jobber som pedagogisk-psykologisk rådgiver.

• Utgivelsesdato: 11.07.2014

Sven Oscar Lindbäck

Sven Oscar Lindbäck er Cand.Paed, har jobbet som lærer og er nå pedagogisk-psykologisk rådgiver i Oslo kommune.

Patrick Glavin

Patrick Glavin er adjunkt, har jobbet som lærer på barneskole,ungdomsskole og veileder for Brusetkollen skole og ressurssenter. Er nå ansatt i Robustemennesker AS.