Boka om ledelse i barnehagen

2. utgave
Barn trenger gode barnehager, gode barnehager trenger god ledelse, og god ledelse forutsetter at den gode barnehagelederen har grunnleggende kunnskap om organisasjon og ledelse. Barnehagelederen skal være synlig, lede det målstyrte arbeidet og motivere medarbeiderne til innsats.

Boken er forskningsbasert og ser på utviklingen av lederrollen i barnehagen i henhold til planer, lover og forskrifter. Forfatteren drøfter konsekvenser for praktisk ledelse og gir leseren god forståelse av personalledelse, pedagogisk ledelse, strategisk ledelse og administrativ ledelse. Denne nye utgaven er spesielt oppdatert i tråd med ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver fra 2017, og mye av den forskningen som er kommet om lederrollen i barnehagen siden forrige utgave kom i 2013.

Dette er boken om ledelse i barnehagen for alle ledere på alle nivåer. Den er skrevet for barnehagelærerstudentene, og for de som allerede jobber som ledere i barnehagen.

• Utgivelsesdato: 24.05.2019

Kjell Aage Gotvassli

Kjell Aage Gotvassli er pedagog med doktorgrad innen organisatorisk læring. Han er professor i ledelse ved Dronning Mauds Minne Høgskole og ved Nord universitet.