Å falle mellom to stoler

Samarbeid til barnets beste i barnehage og skole
Hva utfordrer samarbeidet mellom profesjonelle innenfor samme institusjon, på tvers av institusjoner og med foreldrene? Hva må til for å oppnå en samlet tidlig innsats for barn og unge i barnehage og skole?

Boken viser hvordan en kan oppnå en felles forståelse og komme frem til hensiktsmessige mål og tiltak. Det er viktig å sikre gode overganger i utdanningsløpet, og sammen må lærere og hjelpeapparat sikre at ingen faller utenfor. Det trengs grunnleggende kompetanse i alle samarbeidende ledd for å sikre at alle barn får utnyttet sitt utviklings- og læringspotensial i både barnehage og skole. Gode relasjoner mellom voksne og barn styrker barnets tillit og motivasjon for læring og utvikling.

Målgruppen for boken er masterstudenter i pedagogikk, spesialpedagogikk og utdanningsvitenskap, barnehage- og skoleledere, samt hjelpeapparatet.

Redaktørene Heidi Omdal og Ragnar Thygesen har med seg bidragsyterne David Lansing Cameron, Carla Chinga-Ramirez, Guy Howard Gilberts, Åse Haraldstad, Magnhild M. Høie, Maryann Jortveit, Øyvind Kvello, David Mitchell, Per Egil Mjaavatn, Heidun Oldervik, Ellen Saur, Anne Brita Thorød, Anne Dorthe Tveit og Elsa Westergård.

• Utgivelsesdato: 11.06.2018

Heidi Omdal

Heidi Omdal er professor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Agder. Hun er utdannet førskolelærer og har doktorgrad i spesialpedagogikk på temaet «The silent child in the kindergarten, school and home: A qualitative observation and interview study of children with selective mutism in their natural environments». Forskningen, formidlingen og veiledningen er knyttet til inkludering av barn med spesielle behov i barnehage og skole, tidlig innsats, samspill og kommunikasjon, selektiv mutisme og utvikling av gode utviklings- og læringsmiljø gjennom teambygging og systemtenkning. Hun har i tillegg evaluert innovasjonsarbeid og ledet utviklingsarbeid i barnehage og skole.

Ragnar Thygesen

Ragnar Thygesen er professor emeritus i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder. Innenfor dette feltet har han særlig rettet oppmerksomheten mot lese- og skrivevansker, sosio-emosjonelle vansker, vurdering av grunnleggende ferdigheter, jus og spesialpedagogikk. Doktoravhandlingen hans omhandlet «Språknormkonflikt og skrivevansker». Han har vært med i forskergruppa i «Normprosjektet». Han har publisert i en rekke tidsskrifter og antologier, blant annet i Transitions in the Field of Special Education. (2015), Inclusive Education in the New Millennium (2003) og Bedömning i svenskämnet (2015). Thygesen var med i faggruppene som arbeidet med å utvikle skriving som grunnleggende ferdighet i Kunnskapsløftet og utviklet nasjonale skriveprøver.