Veiledning i praksis

- grunnleggende ferdigheter. 2. utgave
Veiledning handler om å utvikle kompetansen til den som blir veiledet, i problemløsning og mestring av faglige oppgaver og utfordringer.

Forfatterne gir en kort oversikt over sentrale modeller i det veiledningsteoretiske landskapet, men legger primært vekten på hvordan man kan lære og øve på grunnleggende ferdigheter i veiledning - i praksis.

Boken presenterer et systematisk treningsopplegg for å utvikle praktiske basisferdigheter, illustrert som grafiske ikoner. Oversikten over ikonene anvendes som hjelpemiddel og støtte i innlæringsfasen, men også som analyseverktøy i praktisk, profesjonell veiledning. Alle oppgaver og øvelser i boken er gruppebaserte, med utgangspunkt i den enkeltes aktuelle veiledningsoppgaver.

Boken dekker både yrkesfaglig veiledning som varer over tid, kortere formater som LØFT og MI og kollega- og gruppeveiledning. Den egner seg for alle med veiledningsansvar, og for yrkesutøvere som skal lære andre å veilede - individuelt eller i gruppe.

• ISBN: 9788215032078
  • Utgivelsesdato: 09.08.2019

Roar C. Pettersen

Roar C. Pettersen er dosent emeritus ved Pedagogisk utviklings og læringssenter (PULS), Høgskolen i Østfold. Han har tidligere gitt ut bøker på Universitetsforlaget der hovedtema har vært problembasert læring, kvalitetslæring i høgere utdanning og veiledning i praksis.

Jon Arne Løkke

Jon Arne Løkke er vernepleier med hovedfag i psykologi. Han er dosent i atferdsanalyse ved Høgskolen i Østfold og dosent II ved Høgskolen i Sogn og Fjordane.