Å tolke musikk

Musikk er et språk. Som andre språk har musikk et budskap som vil forstås. På en lettfattelig måte forklarer forfatterne betydningen av musikalsk hermeneutikk; hvorfor det er viktig å tolke musikken på sin egen måte.

Når man blir bevisst hva slags musikalsk uttrykk man ønsker å få frem, er det lettere å utøve og fremføre - til glede for seg selv og publikum. Å tolke musikk handler både om å gå i dybden og å utvide horisonten. Det handler om å søke kunnskap, men også om mot. Man må ikke være teknisk perfekt før man finner sin originalitet. Man skal ha respekt for tradisjon og musikkforståelse, men man må samtidig finne sitt særpreg for å bringe musikken ut mot publikum. Med denne boken ønsker forfatterne å oppmuntre musikkstudenter til å tolke friere. Og de ønsker å gi profesjonelle utøvere anledning til å reflektere over egen fortolkning, fordi det gir inspirasjon i en hverdag med repetisjon og rutine.

• Utgivelsesdato: 03.07.2017

Morten Carlsen

Morten Carlsen er professor i bratsj ved Norges musikkhøgskole og er fast gjesteforeleser ved musikkhøgskolene i Wien og Paris. Han underviser i fiolin, kammermusikk og oppføringspraksis. Han har hatt ledende stillinger i tyske og norske orkestre, blant annet Oslofilharmonien, har spilt inn flere cd-er og publisert hefter og artikler om instrumentalteknikk, -undervisning og øving.

Henrik Holm

Henrik Holm er utdannet musiker, teolog og filosof fra Kunst-universitetet og Humboldt-universitetet i Berlin. Han har i tillegg en doktorgrad i filosofi fra Teknisk Universitet i Dresden og har blant annet skrevet bøker om Josef Pieper, Friedrich Nietzsche og Wilhelm Furtwängler. Han har publisert en rekke artikler innenfor kunstfilosofi, religionsfilosofi og praktisk filosofi.