Åpne dører mot verden

Norske ungdommers møte med fortellinger om skyld og privilegier
Norsk ungdom vokser opp i et av verdens rikeste, lykkeligste og mest egalitære land. Samtidig vet de at mange i verden lider. Hvordan skal de føle, tenke og handle i møte med verdens urettferdige fordeling av goder? Boken presenterer en didaktikk om skyldfortellinger i norsk skole.
I denne boken analyseres fortellinger om privilegier og skyld som unge mennesker møter i skolen og på fritiden. Forfatterne går også inn i klasserommene og undersøker hvordan elevene forstår og diskuterer skyldfortellinger og spørsmål om sitt eget ansvar i en global sammenheng.

Fortellingene er hentet fra mange forskjellige medier og sjangere: Kongens tale, undervisningsmateriell (norsklærebøker og Operasjon Dagsverks kampanjemateriell), ungdomsromaner (av Simon Stranger og Kristín A. Sandberg), tv-serier (Skam), dikt (av Øyvind Rimbereid og Cathrine Grøndahl), film (av Margreth Olin), krim (av Jo Nesbø), noveller (av Laila Stien) og romaner (av Gert Nygårdshaug). To artikler analyserer klasseromspraksiser (helklassesamtaler og prosjektarbeid).

Samlet sett gir denne boken et første forskningsgrunnlag for en didaktikk om skyldfortellinger i norsk skole. Den begrunner hvorfor man bør ha en slik undervisning, peker på hva den kan inneholde, og hvordan den kan drives.

Boken er også tilgjengelig i open access-utgave på Idunn.no.

Bokens redaktører er Jonas Bakken, førsteamanuensis i norskdidaktikk og Elisabeth Oxfeldt, professor i nordisk litteratur, begge ved Universitetet i Oslo. Øvrige bidragsytere er Per Thomas Andersen, Emilia Andersson-Bakken, Aasta Marie Bjorvand Bjørkøy, Ylva Frøjd, Sissel Furuseth, Marianne Mosvold Leemhuis, Silje Hernæs Linhart, Marie Lund, Ellen Rees, Elin Sæther og Johan Tønnesson.

• Utgivelsesdato: 20.12.2017

Elisabeth Oxfeldt

Elisabeth Oxfeldt er professor i nordisk litteratur ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo. Hun har utgitt bl.a. "Skandinaviske fortellinger om skyld og privilegier i en globaliseringstid" (Universitetsforlaget 2016, redaktør). "Romanen, nasjonen og verden. Nordisk litteratur i et postnasjonalt perspektiv" (Universitetsforlaget, 2012), "Journeys from Scandinavia. Travelogues of Africa, Asia, and South America, 1840-2000" (University of Minnesota Press, 2010), "H.C. Andersens eventyr på film" (Syddansk universitetsforlag, 2009) og "Nordic Orientalism. Paris and the Cosmopolitan Imagination 1800-1900" (Museum Tusculanum Press, 2005).

Jonas Bakken

Jonas Bakken (f. 1976) er førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Han har doktorgraden i retorikk og er leder for de fagdidaktiske masterstudiene ved Universitetet i Oslo. Bakken har bl.a. utgitt "Retorikk i skolen" (2. utg 2014) og "Juss, språk og retorikk" (2013, sammen med Hans Petter Graver).