Excel for økonomistudenter

2. utgave
Excel er et effektivt arbeids- og analyseverktøy for svært mange i arbeidslivet - særlig hvis du behersker de mange mulighetene i programmet. Denne pedagogiske boken gir deg et solid grunnlag for å bruke Excel best mulig.

«Excel for økonomistudenter» starter med de grunnleggende funksjonene i Excel, og forklarer hvordan du kan bruke programmet mest mulig effektivt. Er dette kjent for deg, kan du gå videre til innføring i mer avanserte tema. Denne andre utgaven er sterkt revidert og utvidet. Her er det mange nye funksjoner, oppdateringer og flere eksempler.

Boken tar for seg sentrale tema som formatering, formler, diagrammer, sortering og filtrering, hva-skjer-hvis-analyse, import av data, pivottabeller og makroprogrammering. I boken er det oppgaver til hvert kapittel. I tillegg finner du nyttige videoer, oppgavefiler og løsningsforslag på bokens nettside: www.nettressurser.no/excel. Der ligger det også materiale for forelesere, i tillegg til egne kapitler om mer avanserte og spesielle tema som finansmodeller, simuleringer, dataanalyse og Power Pivot.

Den primære målgruppen for boken er økonomistudenter, men andre studenter og ulike arbeidstakere vil også ha god nytte av boken dersom de ikke allerede er eksperter på området.

• Utgivelsesdato: 12.10.2023

Morten Helbæk

Morten Helbæk er utdannet både siviløkonom (NHH) og dr.ing. (NTNU). Han er dosent ved Nord universitet. Helbæk har mange års undervisningserfaring fra høgskoler og universiteter og har tidligere gitt ut lærebøker i operasjonsanalyse, finansmodellering i Excel, finansiering og investering, statistikk og fysikalsk kjemi.

Børre Anton Olsen

Børre A Olsen er amanuensis ved Nord universitet, der han underviser i fag innen bedriftsøkonomisk analyse. Han har lenge arbeidet med å integrere bruk av regneark (Excel) i fagene han underviser i.