Både barn og voksne har en tendens til å se verden på deterministisk vis, der alt som skjer, er årsaksbestemt. Sannsynlighet beskriver mindre forutsigbare hendelser som det er umulig å forklare deterministisk, og som ofte er i konflikt med intuisjonen vår.

Selv eksperter kan falle tilbake på samme type argumentasjon brukt av ikke-eksperter uten opplæring i sannsynlighet. Dermed oppfattes spenningen mellom den primære intuisjonen (før opplæring) og den sekundære intuisjonen (etter opplæring) som en evig kamp. Læreren kan ikke ha som mål å «utrydde» den intuisjonen elevene tok med seg til skolen. Så hva skal målet være?

Boken «Hva er sjansen for det?» tar utgangspunkt i tilgjengelig forskning og presenterer, drøfter og problematiserer viktige momenter i forbindelse med undervisning i sannsynlighet. Boken er skrevet for alle som arbeider med undervisning i sannsynlighet, som lærere, forskere, lærerutdannere og lærerstudenter.

Annette H. Bjerke og Elisabeta I. Eriksen jobber begge som førsteamanuensis ved OsloMet.


Mer info om boka -

Sider 152
Målform bm
Utgave 1
ISBN 9788215031491
Utgivelsesår 2019
Bokgruppe 219
Salgsdato 04.10.2019

Produktet   ble lagt til i handlekurven. Se handlekurven

x