Boka kan leses som en fagbok både om kvalitative forskningsmetoder og om temaet familieliv, barndom og oppvekst. Vi får presentert sammenhengen mellom teoretisk forståelse, metodiske framgangsmåter og innholdskunnskap.

Resultater fra en undersøkelse er uløselig knyttet til hvilke framgangsmåter som er brukt, og det er en utfordring for forskeren å være tydelig på hvordan egen teoretiske forståelse blir med inn i forskningen.

Forfatterne legger særlig vekt på hvordan de har gått fram i analyseprosessen, og de bruker metodiske tilnærminger som er fortolkende og teoretisk informerte. De fleste kapitlene er basert på utforsking av hverdagslivet, gjerne ved hjelp av et livsformsintervju, gjennom et kulturpsykologisk perspektiv. Temaene som utforskes, er foreldreskap, oppvekst, skoleliv og familieliv, både det «vanlige» og upåfallende og det som vekker bekymring.

Boka retter seg mot studenter på helsefaglige, sosialfaglige og samfunnsfaglige utdanninger. Også profesjonsutøvere som møter barn, unge og familier i ulike livssammenhenger, vil ha glede av kunnskapen som kapitlene byr på.

Anne Jansen er førsteamanuensis ved Institutt for sosialfag, OsloMet, der hun underviser i psykologi og kvalitativ forskningsmetode på bachelorprogrammet i barnevern.
Agnes Andenæs er professor ved Psykologisk institutt, UiO, der hun underviser i kvalitative forskningsmetoder.
Øvrige bidragsytere omtales i boken: Liv-Mette Gulbrandsen, Mona Iren Hauge, Margareta Hydén, Hanne Haavind, Ann Phoenix, Anita Sundnes, Dorte Marie Søndergaard, Oddbjørg Skjær Ulvik.





Mer info om boka -

Sider 264
Målform bm
Utgave 1
ISBN 9788215029795
Utgivelsesår 2019
Bokgruppe 213
Salgsdato 31.05.2019
Leveringstid 3-5 dager

Produktet   ble lagt til i handlekurven. Se handlekurven

x