Lederskap

Person og funksjon. 2. utgave
Lederskap er en sentral funksjon i alle typer organisasjoner. Å være leder er meningsfylt, utviklende og utmattende på samme tid. Lederskap opptar mange, men er likevel et lite teoretisk utviklet og avgrenset fag.

I «Lederskap. Person og funksjon» presenterer Kirkhaug lederskap som et fag som kan og bør læres. Men dette er ingen oppskriftsbok, snarere en oversiktsbok som gjør det mulig å finne frem til hva godt lederskap er gjennom å ha kunnskaper om bredden og dybden i faget. Forfatteren styrer unna moteord og raske løsninger, og presenterer lederskap i all sin komplekse og paradoksale virkelighet.

Denne andreutgaven er gjennomgående revidert og faglig oppdatert. Enkelte deler fra førsteutgaven er fjernet, og det er tilført et eget kapittel om beslutninger og skjønn og en ny modell for lederskap. Boken henvender seg til studenter på bachelor- og masternivå. Den er også godt egnet for dagens og fremtidens ledere som trenger en konsis og grundig forståelse av fagfeltet sitt.

Rudi Kirkhaug er professor i lederskap og organisasjon ved UIT Norges arktiske universitet.

• Utgivelsesdato: 14.08.2019

Rudi Kirkhaug

Rudi Kirkhaug er dr. philos. og professor ved UIT, Norges arktiske universitet. Han har i mange år ledet endrings- og utviklingsprosesser i skole, næringsliv og forvaltning. Hans forskning omfatter lederskap og organisering av virksomheter som har gjennomgått store endringsprosesser. Kirkhaug er også mye brukt som foredragsholder.