Tull og tøys på ramme alvor

I barnehagen

– Ta barnas tull og tøys på alvor

Tiss og bæsj og promp går aldri av moten. Barn elsker å tulle og tøyse. Men hva handler dette fenomenet om? Og hvordan blir barns tull og tøys møtt av de voksne? – spør Sonja Kibsgaard i sin nye bok.

Vi finner fint lite om tull og tøys i rammeplaner og stortingsmeldinger. Fenomenet har heller ikke blitt vist særlig oppmerksomhet i vitenskapelig sammenheng. Litt rart, kanskje, når vi ser hvor viktig det er for barna? Hvor livsbejaende og gledelig det er for barn å sette livet i spill når de gjøgler, tøyser eller overskrider det som voksne tillater. Kan det være at pedagoger ikke har vært villige til å ta tøyset på alvor?

Les hele artikkelen på Ublogg

Tull og tøys er sentralt i barnekulturen. Det er lett, lystig og latterfremkallende, og ikke minst kan det irritere og forstyrre når det dukker opp i situasjoner hvor personalet har andre planer.

Målet med denne boka er å vise hvordan barns særegne form for humor uttrykt gjennom tull og tøys har en særlig verdi i barns ofte overstyrte og regulerte hverdag. Tull og tøys ligger hinsides målrettethet, pedagogisk planlegging og didaktiske definisjoner. Det er en formende kraft i barnets spontanitet og fandenivoldskhet.

Gjennom samtaler med barn i barnehage og intervjuer med barnehagelærere har Kibsgaard satt søkelys på fenomenet tull og tøys. Levende eksempler gir leseren nærmere innsyn i tull og tøys som livskraft for barn, men også som et uttrykk for motstand mot og provokasjon overfor voksne.

«Boka er morsom, alvorlig, utfordrende og ikke minst nyskapende og viktig.»
Kjetil Steinsholt, professor ved pedagogisk institutt på NTNU

• Utgivelsesdato: 04.07.2019

Sonja Kibsgaard

Sonja Kibsgaard er cand.polit., har lang erfaring fra barnehage og jobber som dosent i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH), der hun leder studietilbudet "Internasjonal forståelse og flerkulturelt arbeid" (IFFA).