Metodebok for kreative fag

Når vi hører «vitenskapelige metoder» tenker vi gjerne på statistikk, intervjuer, observasjon og tekstanalyse. Men metode er mer enn det.
«Sjelden har jeg sett så mye relevant stoff i én og samme bok»
Anne Bjørkvik, førsteamanuensis Universitetet i Agder

«Metodebok for kreative fag» tar for seg de mest brukte kvantitative og kvalitative metodene, men også metoder for kunstnerisk utviklingsarbeid, og mer «praktiske metoder». Den ser særlig på forskningsproduktene fra de kreative fagene: artefakter, miljø, estetisk kunnskap og kreativitet, og de spesielle forskningsutfordringene som finnes i fag som markedsføring, strategisk kommunikasjon og PR, spill- og apputvikling, TV og film, musikk, scenekunst, visuell kunst, design, samt prosjektledelse innen kunst og kreativ næring.

Bidragsyterne er alle eksperter med lang erfaring fra disse fagfeltene. De har lagt vekt på tidsaktuelle eksempler og praktiske råd. Ikke minst tar de opp hvordan man best kan knytte teori og metode til egne empiriske funn - noe som ofte er det studentene synes er vanskeligst!

En rikholdig verktøykasse studentene kan gå til når de trenger innsikt, praktiske råd og inspirasjon. Boka vil være nyttig for alle som ønsker en praktisk innføring til metodearbeid.

Bidragsytere: Unn Conradi Andersen, Sturla Bakke, Asle Fagerstrøm, Tor-Morten Grønli, Moutaz Haddara, Trond Høiås, Faltin Karlsen, Arne H. Krumsvik, Anders Olof Larsson, Vesma Kontere McQuillan, Audun Molde, Hans Erik Næss, Lene Pettersen, Knut H. Rolland, Margaret Rynning, Liv Sandvik, Chamilla Natasha M. Skjelstad, Synne Skjulstad, Lars Sydnes, Didrik Telle-Wernersen.

• Utgivelsesdato: 08.03.2017
  • Ekstern redaktør: Lene Pettersen, Hans Erik Næss
Lene Pettersen

Lene Pettersen er sosialantropolog med doktorgrad i strategi fra Handelshøyskolen BI. Hun er førsteamanuensis i digital innovasjon ved Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo. Pettersen har også ti års erfaring fra kommunikasjons- og konsulentbransjen. Hennes forskningsinteresser er strategi, sosiale medier, digitale plattformer, forretningsmodellinnovasjon, digitalisering, digital økonomi, delingsøkonomi og nye forretningsmodeller, innovasjon, algoritmer, kunstig intelligens og personvern. I tillegg til flere bokbidrag har hun publisert en rekke artikler i anerkjente tidsskrifter.

Hans Erik Næss

Hans Erik Næss er seniorrådgiver for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid ved Westerdals Oslo ACT, samtidig som han er tilknyttet Avdeling for ledelse. Han har en PhD i sosiologi fra Universitetet i Oslo (2014) og har tidligere vært tilknyttet de tverrfaglige forskningsprogrammene CULCOM (Kulturell kompleksitet i det nye Norge) og KULTRANS (Kulturelle transformasjoner i globaliseringens tidsalder). Næss har gitt ut flere bøker, blant annet Små nøkler - store dører. Invitasjon til sosiologi (2010) og Globografi. En kort innføring i flerlokalitetsforskning (2014). Han har dessuten vært medredaktør for tre antologier, blant annet Tanker om samfunn (medredaktør Kenneth Dahlgren, 2012).