Hva skal vi med historie?

Historiedidaktikk i teori og praksis. 2. utgave
Hva skal vi egentlig med historie? Spørsmålet er sentralt for alle som studerer og formidler historie. I denne boka forklares det hvorfor historiefaget er viktig, med utgangspunkt i flere av dets funksjoner.

For historielæreren er historie både kunnskapsstoff (teori) og selve formidlingen til elevene (praksis). Ofte blir teori og praksis oppfattet som to separate sfærer - men ikke i denne læreboka. Her gis faglig velfunderte råd til relevant og interessant undervisning.

Boken inneholder følgende kapitler:
Historie som erfaringsrom, samtidsorientering og forventningshorisont
Historie som myndiggjøring
Historie som identitet
Historie som demokratifostring
Historie som kategorisering
Historie som fortelling
Historie som prosess og sammenheng
Historie som sted på kartet
Historie som materiell kultur

Denne 2. utgaven av boka er både faglig oppdatert og forbedret med flere nye eksempler.

Lise Kvande og Nils Naastad har begge lang fartstid som førsteamanuensiser i samfunnsfagdidaktikk ved Instituttt for lærerutdanning, NTNU. De har også arbeidet i grunn- og videregående skole.

• Utgivelsesdato: 21.02.2020

Lise Kvande

Lise Kvande er dr.art. i historie og førsteamanuensis i samfunnsfagdidaktikk ved Institutt for lærarutdanning, NTNU. Ho har vore med i fleire internasjonale forskingsprosjekt og er forfattar (i lag med Nils Naastad) av læreboka Hva skal vi med historie? Historiedidaktikk i teori og praksis.

Nils Naastad

Nils Naastad (f. 1952) er dr. art og førsteamanuensis i samfunnsfagdidaktikk ved Program for Lærerutdanning ved NTNU. Han har også lang erfaring som lærer i videregående skole og grunnskolen. Naastad har utgitt en rekke bøker og artikler.