Alltid foran skjermen

Dagbladet og det digitale skiftet
Hvordan finner en tradisjonsrik kulturavis meninga med livet under en teknologisk og økonomisk revolusjon?

Dagbladets kulturradikale identitet har blitt utfordret gjennom framveksten av datateknologi, internett og skjerpede krav til inntjening. På reisen fra papir til skjerm har avisa vært eksperimentell og i front: «Alltid foran», som Dagbladets gamle slagord lød. Men nedbemanninger og usikre framtidsutsikter har preget aviskollektivet. I dag er avisa en «merkevare», eid av et ukebladkonsern.

Det digitale skiftet har endret mediehverdagen. Vi er alle berørt av den nye oppmerksomhetsøkonomien, der mediene kniver om vår skjermtid. For Dagbladet har det vært en kamp for livet. Alltid foran skjermen er historien om den kranglevorne og frihetselskende avisa som nektet å dø.

• Utgivelsesdato: 20.11.2018

Christine Myrvang

Christine Myrvang er historiker, forfatter og kritiker. Hun arbeider som professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI.

Martin Eide

Martin Eide er professor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Han har arbeidet med politisk kommunikasjon, nyhetssosiologi, journalistikk og pressehistorie og skrevet og redigert en rekke bøker. Eide var redaktør for bind 1 av «Norsk presses historie 1660-2010» (2010): «En samfunnsmakt blir til». Han har blant annet skrevet boka om VGs 50 første år: «Blod, sverte og gledestårer» (1995). Han har også bidratt med tekster i Dagbladets 125-års jubileumsbok «Utskjelt og utsolgt» (1993) og i «Den redigerende makt - redaktørrollens norske historie» (2000).