Norsk nasjonalkultur

En kulturpolitisk oversikt. 2. utgave
Mellom 1814 og 1905 ble den norske nasjonalstaten etablert. I dette målrettede arbeidet inngikk også grunnleggelsen av en norsk nasjonalkultur som gav nordmenn flest en felles kulturell identitet. Norsk nasjonalkultur tar for seg hvordan og når nordmenn ble norske.

Det 21. århundre er preget av globalisering og europeisk integreringspolitikk. På hvilken måte fungerer en konstruert kulturell identitet med ideologiske røtter i 1700- og 1800-tallets åndsliv i det 21. århundre? Og hvilke kulturpolitiske grep må tas for å skape identitetsfellesskap i et flerkulturelt Norge? I denne nye utgaven av Norsk nasjonalkultur drøftes vår kanskje største kulturpolitiske utfordring på svært lenge: Hvordan være norsk i verden og flerkulturell i Norge?

Dr.philos. Bjarne Hodne er professor ved Institutt for kulturstudier, Universitetet i Oslo. Han har tidligere utgitt en rekke bøker innenfor feltet norsk folkekultur og kulturhistorie.

• Utgivelsesdato: 30.01.2002

Bjarne Hodne