Samfunnsvitenskapenes forutsetninger

Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi
En faglig solid og pedagogisk vellykket introduksjon til vitenskapsfilosofiske problemstillinger som blir mye diskutert i moderne samfunnsvitenskap.
Boken skiller seg fra de fleste andre framstillinger av emnet ved at den er mer problemorientert enn tradisjonsorientert. Boka gir også en oversiktlig introduksjon til sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger for et mer allment samfunns- og forskningsinteressert publikum.

"Samfunnsvitenskapenes forutsetninger" brukes som innføringsbok både på innføringsemner ved universiteter og sosialhøgskoler. Boken er oversatt både til dansk og svensk.

• ISBN: 9788200027881
  • Utgivelsesdato: 01.01.1993

Nils Gilje

Nils Gilje er professor ved Institutt for kulturstudier og kunsthistorie, Universitetet i Bergen. Er bl.a. medforfatter av "Filosofihistorie" (8. utgave 2007) og 6-bindsverket "Norsk idéhistorie" (2001-2003) og "Samfunnsvitenskapenes forutsetninger (1993), sammen med Harald Grimen.

Harald Grimen

Harald Grimen (1955-2011) var professor i profesjonsetikk ved Senter for profesjonsstudier, Høgskolen i Oslo og professor II ved Senter for vitskapsteori, Universitetet i Bergen. Han har utgitt en rekke bøker, blant annet "Samfunnsvitenskapelige tenkemåter" (3. utg. 2004) og "Hva er TILLIT" (2009).