hva er ANTIKKEN

Antikken har en særegen status. Det er derfor keisere har fått slept hjem tonnevis av stein og omhyggelig rekonstruert antikke bygninger i hagene sine. Og når Ajax i dag er mer kjent som skuremiddel enn som trojansk helt, og gudene Hermes og Nike som dyre vesker og raske sko, har merkevarebyggerne gjort det samme som vi har holdt på med i over 2000 år: Brukt antikken til å gjøre inntrykk på folk.
Hvorfor er antikken så attraktiv og anvendelig? Denne boken viser både hva antikken var og hvordan den er blitt det den er for oss i dag. Forfatteren forteller den fascinerende historien om hvordan ulike deler av antikken har blitt formidlet, oversatt, rekonstruert og anvendt i ulike sammenhenger opp gjennom historien.

Christine Amadou er oversetter og førsteamanuensis i idéhistorie ved Universitetet i Oslo.

«Interessant og engasjerende om antikkens skiftende betydning gjennom århundrene»
Lars Holm-Hansen, PROSA

«en mycket välskriven bok som jag rekommenderar varmt til alla»
Johannes Siapkas, Klassisk forum

«Et glimrende eksempel på hvordan antikkforskning og resepsjonshistorie er uløselig knyttet sammen» Halfdan Baadsvik, ARR Idéhistorisk tidsskrift

• Utgivelsesdato: 29.08.2017

Christine Amadou

Christine Amadou er førsteamanuensis i idéhistorie ved Universitetet i Oslo. Hennes faglige interesser er mangfoldige. Særlig har hun arbeidet med gresk idehistorie fra antikken til bysantinsk tid, senantikken, hagiografi, antikkresepsjon, oversettelseshistorie, kirkehistorie og kjønn og kjønnskategorier i antikken og tidlig kristendom. Hun har publisert en rekke bøker og artikler. Noen av de siste er "Vestens idéhistorie. Antikken og middelalderen" (2012) og "Bibelsk" (2011 med Anders Aschim).

Amadou er også oversetter av skjønnlitteratur. Amin Maalouf, Simone Weil, Albert Camus, Jean Cocteau og Pierre Bayard er noen av dem hun har oversatt, alle fra fransk. Hun oversetter også fra gresk.