hva er en FLYKTNING

Hør Vigdis Vevstad om flyktninger i Universitetsforlagets podkast

Anmeldelser

Les anmeldelsen i Norsk sosiologisk tidsskrift

Hva er en flyktning

www.idunn.no

Mer enn 60 millioner mennesker i verden er på flukt på grunn av forfølgelse, krig, vold og alvorlige brudd på menneskerettighetene. De fleste befinner seg på flukt i eget land. Flyktningkonvensjonen av 1951 stiller imidlertid krav om at en flyktning må ha krysset en internasjonal grense. Først da inntrer staters plikt til å gi beskyttelse. Hva innebærer det i praksis?
Først og fremst at stater plikter å gi asylsøkere adgang til en asylprosedyre og vern mot retur til et område hvor liv og sikkerhet er i fare. Stater må derfor skille mellom dem som trenger beskyttelse og dem som ikke gjør det. Hva er en FLYKTNING gir svar på de mange spørsmål som knytter seg til flyktningbegrepet og til hvilke forpliktelser som gjelder.

Fra 1990-tallet har flyktning- og asylpolitikken vært i rask utvikling i Europa, med etablering av et felles europeisk asylsystem. Boken retter derfor også søkelys på europeiske utfordringer og løsninger og Norges rolle gjennom deltakelse i Schengen- og Dublin-samarbeidet.

• Utgivelsesdato: 14.06.2017

Vigdis Vevstad

Vigdis Vevstad er rådgiver i Sonconsult og gjesteforsker ved Senter for menneskerettigheter, Universitetet i Oslo. Hun er folkerettsjurist og har utgitt bøkene «Utlendingsloven, kommentarutgave» (red.), «Utvikling av et felles europeisk asylsystem» og «Refugee Protection ¿ A European Challenge».