hva er KRISTENDOM

hva er KRISTENDOM gir flere engasjerende - og kanskje noen provoserende - svar på hva kristendom er. Fra kristendommens historie, etikk og menneskesyn, til kontroversielle temaer om kjønn og seksualitet, politikk og kristendommen i den globale verden.
Dette er langt fra noen tradisjonell tekststudie av Bibelen, kirkehistorie eller troslære, men en bok som studerer kristendommen blant de store verdensreligionene - både innenfra og utenfra. Boken utfordrer lesere som har vokst opp i et vestlig samfunn tuftet på kristne verdier. Hvilke verdier er dette?

Halvor Moxnes (f. 1944) er professor ved det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo. Han har publisert en rekke artikler og bøker både nasjonalt og internasjonalt. Hans spesialfelt er bl.a. Det nye testamente, Den historiske Jesus, Familie, seksualitet og kjønnsroller (urkristendom) og bibelfortolkning.

• Utgivelsesdato: 22.03.2006

Halvor Moxnes