hva er MENNESKERETTIGHETER

Boken er en viktig innføring om grunnmuren i det norske samfunnet - menneskerettighetene.
Menneskerettighetene utfordres når det begås systematiske overgrep i land herjet av krig, når fanger tortureres, når aldersdemente utsettes for tvangsbehandling, når noen forhindres fra å snakke sitt språk, nektes å bære hijab eller blir forskjellsbehandlet på grunn av rase eller kjønn.

"hva er MENNESKERETTIGHETER, 2.utg" er en viktig og innsiktsfull bok om grunnmuren og limet i mange samfunn, også det norske. Forfatteren forklarer hva de ulike rettighetene går ut på, hvordan de skal sikre maktbalansen mellom individ og myndigheter og hvordan internasjonale kontrollordninger skal håndheve dem.

I andreutgaven knytter Høstmælingen stoffet mer opp mot norske forhold. I tillegg er det nye konvensjoner og kontrollordninger som er omtalt.

• Utgivelsesdato: 03.09.2010

Njål Høstmælingen

Njål Høstmælingen er leder for konstitusjonell avdeling på Stortinget. Han har bakgrunn som avdelingsdirektør ved Folkehelseinstituttet, som forsker ved Senter for menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo og som leder av Nasjonal institusjon for menneskerettigheter. Høstmælingen har skrevet og redigert flere bøker om menneskerettigheter og har særlig publisert innen feltene ytringsfrihet, tros- og livssynsfrihet og retten til respekt for privatliv, i tillegg til barns rettigheter.