hva er PEDAGOGIKK

Pedagogikk handler om oppdragelse og opplæring; derfor angår denne boka oss alle.

Professor Gunn Imsen gir en oversiktlig innføring i hvordan pedagogikkfaget har vokst fram som en samfunnsvitenskapelig disiplin i Norge, hva som er de viktigste temaene og hvilke forskningsmetoder faget benytter.

Det finnes ingen fasit på hva som er riktig oppdragelse og opplæring, og forfatteren løfter fram de vanskeligste spørsmålene som pedagogikken skal forsøke å besvare. hva er PEDAGOGIKK gir dermed et godt utgangspunkt for å orientere seg i samfunnsdebatten om oppdragelse, skole og undervisning.

Pedagogikk rommer mange ulike og til dels motstridende oppfatninger, og boka gir et innblikk i noen av de viktigste spenningsfeltene som pedagogisk virksomhet befinner seg i.

hva er PEDAGOGIKK er skrevet for alle som praktiserer pedagogikk, men er spesielt velegnet for nye lærerstudenter, pedagogikkstudenter og andre studenter som møter pedagogikk som fag i høyere utdanning.

Ja, Gunn Imsen har på ny lykkes. Hun har på en helt ut imponerende måte skrevet en bok som handler om alle hoveddisiplinene i pedagogikk som fag og forskningsdisiplin. .... hun skriver usedvanlig godt. Hun er usnobbet, enkel, klar og til dels personlig. Hun bruker ikke flere fagtermer og fremmedord enn nødvendig, og slik er det vel fordi hun kan emnet sitt så godt .... (Alfred Oftedal Telhaug i Utdanning)

• Utgivelsesdato: 09.03.2011

Gunn Imsen

Gunn Imsen har lang erfaring som lærer i skolen, som lærerutdanner og professor i pedagogikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. Hennes forskning omfatter læring og motivasjon, likestilling, læringsmiljø, skolemiljø, styring og skoleutvikling. Hun har blant annet skrevet Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi, Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk og hva er PEDAGOGIKK.