Rett og rettsanvendelse

2. utgave
«Rett og rettsanvendelse» kommer nå i 2. utgave.

Denne boken kom i 1. utgave i 2018, og temaet er hvordan dommere og andre rettsanvendere går frem ved fastleggelsen av innholdet i og anvendelsen av rettsregler.

På lovregulerte områder utgjør loven vanligvis den tyngste rettskilden. Mange livsområder er imidlertid ikke lovregulerte, og selv om et område er lovregulert, følger det ikke alltid uten videre av selve lovbestemmelsen hva løsningen skal bli i det enkelte tilfellet. Det blir i denne boken gjort nærmere rede for hvilke kilder som er relevante ved løsning av rettsspørsmål, og hvordan kilder som peker i forskjellige retninger, skal avveies mot hverandre.

Denne 2. utgaven følger samme opplegg som 1. utgave. Boken er oppdatert med ny lovgivning og rettspraksis. På enkelte punkter er argumentasjonen noe utvidet.

• Utgivelsesdato: 19.04.2023

Jens Edvin A. Skoghøy

Jens Edvin A. Skoghøy er advokat i Kvale. Han har tidligere vært dommer i Høyesterett, professor i rettsvitenskap ved UiT Norges arktiske universitet og har også erfaring fra privat advokatpraksis. Som forfatter har han blant annet utgitt Panteloven med kommentarer (3. utgave 2016), Tvisteløsning (4. utgave 2022) og Rett og rettsanvendelse (2. utgave 2023).