Nytt på nett og brett

Journalistikk i forandring
Journalistikken forandres. Den engasjerer og irriterer, men forsvinner ikke. Tvert i mot. Tilgangen til nyheter og journalistikk er lettere og mer allestedsnærværende enn noen gang. Samtidig rystes journalistikken i sine grunnvoller. Konkurransen med internasjonale aktører skjerpes, etablerte inntektskilder forvitrer, og publikums krav om åpenhet og innsyn ledsages av et ønske om medvirkning i journalistiske prosesser.

De journalistiske nyorienteringene vi møter i denne boken er økonomiske, teknologiske og praktiske. Det dreier seg om nytt på nett og brett, om forretningsmodeller, om eksperimenter på nye formidlingsplattformer og om diverse forsøk på å knytte allianser mellom medier og brukere. Hvem og hva finner et fotfeste i folks mobile mediehverdag? Og går endringene på bekostning av en samlende offentlighet?

Forfatterne diskuterer blant annet ideologi, mediekritikk og journalistikk i det flerkulturelle samfunnet. De tar også for seg endring i ulike sjangere, uttrykksformer og formater og undersøker hvordan journalistikken inngår i stadig nye sammenhenger.

• Språk: Bokmål/Nynorsk
  • ISBN: 9788215020747
  • Utgivelsesdato: 15.10.2012

Helle Sjøvaag

Helle Sjøvaag er professor i journalistikk ved Universitetet i Stavanger. Sjøvaag har forsket på journalistikk i en årrekke. Hun har studert hvordan nyheter utfolder seg på nett, papir, fjernsyn og sosiale medier på tvers av det norske nyhetslandskapet, og hovedperspektivet har vært de strukturelle forutsetningene for journalistisk virksomhet. Sjøvaag har også forsket på medienes økonomi, mediereguleringen, profesjonsidealer og digitaliseringen av mediesystemene. Hun har blant annet utgitt Journalism Between the State and the Market, Routledge 2019.

Martin Eide

Martin Eide er professor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Han har arbeidet med politisk kommunikasjon, nyhetssosiologi, journalistikk og pressehistorie og skrevet og redigert en rekke bøker. Eide var redaktør for bind 1 av «Norsk presses historie 1660-2010» (2010): «En samfunnsmakt blir til». Han har blant annet skrevet boka om VGs 50 første år: «Blod, sverte og gledestårer» (1995). Han har også bidratt med tekster i Dagbladets 125-års jubileumsbok «Utskjelt og utsolgt» (1993) og i «Den redigerende makt - redaktørrollens norske historie» (2000).