Barnet og de andre

Nettverk som pedagogisk og sosial ressurs. 5. utgave
«Barnet og de andre» handler om hvordan barn og unge sosialiseres og dannes.

Boka presenterer nettverkstenkning i pedagogikk, utviklingspsykologi, sosialt arbeid og miljøarbeid. Den er rik på eksempler, illustrasjoner og ideer til hvordan forholdene for barn og unge kan forbedres i hjem, barnehage, skole, skolefritidsordning og samfunn.

Samfunnsviteren Urie Bronfenbrenners utviklingsøkologiske tenkning brukes som ramme for å forstå den livssituasjonen barn og unge befinner seg i. Forfatteren legger vekt på å se utvikling, sosialisering og dannelse i et helhetlig perspektiv. Betydningen av sosiale relasjoner står sentralt i boka. Boka har stort fokus på barnehagebarn, flerkulturalitet og dannelse.

I denne femte utgave er det foretatt rettinger og oppdateringer av statistikk og annen informasjon på områder som allmennsamfunn, samlivsbrudd, barnehage og skole.

• Utgivelsesdato: 31.05.2018

Inge Bø

Dr.philos. Inge Bø er professor emeritus ved Senter for atferdsforskning, Universitetet i Stavanger. Hans virkefelt har vært psykologi, sosialpedagogikk, utviklingsøkologi, med vekt på nettverk, oppvekstkår og miljøarbeid. Han har bidradd med artikler i dags- og fagpresse og skrevet en rekke bøker, bl.a. "Barnet og de andre", "Påvirkning og kontroll" og "Pedagogisk ordbok".