Bli en bedre skoleleder

Gruppecoaching som verktøy
Forfatteren viser i denne boka hvordan gruppecoaching kan bidra til at ledere får økt selvinnsikt og selvbevissthet, noe som igjen kan gi motivasjon og trygghet til stadig å utvikle sin lederpraksis.
Formålet med boka er å presentere gruppecoaching som et verktøy i lederutvikling. Boka er ingen oppskriftsbok, men en forskningsbasert tilnærming til hvordan en kan arbeide for å utvikle lederkompetanse gjennom en strukturert kollegabasert læringsprosess.

Boka belyser gruppecoaching av skoleledere fra tre perspektiver: et teoretisk perspektiv introduserer forskningen på feltet, et metodisk perspektiv setter gruppecoaching inn i en praktisk ramme, og det tredje perspektivet tar for seg praksisfortellinger som viser hvordan prosessen i gruppecoachingen kan foregå.

Coaching av skoleledere er et forholdsvis nytt fenomen.Forfatteren viser hvordan vi kan gjøre begrepet til vårt eget og hvordan coaching kan være et kraftfullt verktøy i skolelederes læring. Målgruppa for boka er alle som er opptatt av lederutvikling i utdanningssektoren, og alle som driver med lederutvikling, både i offentlig og privat sektor.

• Utgivelsesdato: 31.08.2016

Marit Aas

Marit Aas er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Hun er b l.a. prosjektleder for rektorskolen ved ILS.