Problembasert læring for studenter og lærere

Introduksjon til PBL og studentaktive læringsformer 3. utg.
Problembasert læring for studenter og lærere gir en grundig innføring i PBL-modellens pedagogiske og læringspsykologiske grunnlag og viser hvordan man legger til rette for PBL i praksis. Videre drøfter den student- og lærerrollen i problembaserte læringsmiljøer og ser nærmere på noen typiske utfordringer studenter og lærere gjerne møter når de følger metoden De sju trinnene i arbeidet med PBL- og caseoppgaver.
Problembasert læring (PBL) er en pedagogisk idé, modell og metode som de siste 25 årene har fått stor utbredelse internasjonalt, både på høgskoler, universiteter, videregående skoler og på grunnskolenivå. I PBL arbeider studentene i grupper med utgangspunkt i virkelighetsnære oppgaver og anvender en problemløsende arbeidsmåte med lærer som veileder for å tilegne seg fagets kunnskapsbase. Dette kjennetegnet - problemet først - står sentralt i PBL.

Boka drøfter hvordan PBL og beslektede studentaktive læringsformer som casemetodikk og prosjektpedagogikk kan styrke fleksible og studentaktive læringsmiljøer. Den redegjør også for hvordan studentaktiviserende læringsformer fremmer dybdelæring og evne til å styre egen læring.

Med denne reviderte utgaven ønsker forfatteren også å bidra til diskusjonen om hvordan bruk av digitale verktøy og medier kan styrke potensialet til disse modellene i teknologirike læringsomgivelser.

Roar C. Pettersen er dosent emeritus ved Pedagogisk utviklings- og læringssenter (PULS), Høgskolen i Østfold. Han har tidligere gitt ut bøker på Universitetsforlaget med hovedtemaene problembasert læring, kvalitetslæring i høgere utdanning og veiledning i praksis.

• Utgivelsesdato: 01.09.2017

Roar C. Pettersen

Roar C. Pettersen er dosent emeritus ved Pedagogisk utviklings og læringssenter (PULS), Høgskolen i Østfold. Han har tidligere gitt ut bøker på Universitetsforlaget der hovedtema har vært problembasert læring, kvalitetslæring i høgere utdanning og veiledning i praksis.