Brudd- og skadebehandling

Anmeldelse

- Fin metodebok for skadepoliklinikk

tidsskriftet.no

Boka gir en innføring i behandling av de aller fleste typer brudd og skader som leger møter på legevakter, i allmennpraksis og i turnus.
Forfatterne gir praktiske tips om gipseteknikker, suturering og bruk av lokalanestesi. Andre akutte problemstillinger i legevaktarbeid, som for eksempel håndtering av neseblødninger, abcesser, brannskader og hodeskader, blir også tatt opp.

Til forskjell fra andre metodebøker har denne boka en egen del om behandling og oppfølging av brudd hos barn.

Boka springer ut fra undervisning av legestudenter og turnusleger. Den er egnet som et samlet oppslagsverk om skadebehandling som også er nyttig for mer erfarne leger.

Boka er godt illustrert med tegninger, fotografier og røntgenbilder.

Brudd- og skadebehandling er skrevet for medisinerstudenter, turnusleger, leger i spesialisering og allmennpraktikere med interesse for kirurgi.

«Dette er en fin metodebok som egner seg godt til daglig bruk for turnusleger og leger i spesialisering ved skadekirurgiske poliklinikker.»
K. Steen, Tidsskrift for Den norske legeforening nr. 22

«Til Hammer og Randsborg vil eg sei: Takk og gratulerer. Godt arbeid. Dere har klart spagaten mellom
tilstrekkeleg og for mykje info godt og balansert boka bra.»
Terje Vagstad, Norsk ortopedpost 3, 2014

• ISBN: 9788215020112
  • Utgivelsesdato: 16.06.2014

Per-Henrik Randsborg

Per-Henrik Randsborg (f. 1973) har en ph.d. fra Universitetet i Oslo, er spesialist i ortopedisk kirurgi og er spesielt interessert i barnefrakturer. Han er overlege ved ortopedisk avdeling og jobber som postdoktor ved Avdeling for helsetjenesteforskning, HØKH, Akershus Universitetssykehus.

Ola-Lars Hammer

Ola-Lars Hammer (f. 1973) er spesialist i ortopedisk kirurgi og seksjonsoverlege ved Ortopedisk klinikk på Akershus universitetssykehus. Hammer har en doktorgrad fra Universitetet i Oslo og har lang erfaring som lege i Forsvaret.