Jeg er noe helt spesielt!

Psykoedukasjon for mennesker med autisme og Asperger syndrom
Boken, med tilhørende arbeidsark, gir en innsikt i hva det vil si å ha en funksjonshemning generelt, og en autismespekterforstyrrelse spesielt. Målet er å gi mennesker med en diagnose innen autismespekteret best mulig kontroll over eget liv.
Vermeulens bok er delt i to deler. Den første delen inneholder en teoridel med kapitler om empowerment, sokratisk metode og selvforståelse. Den andre delen er en praktisk veiledningsdel om hvordan man bruker arbeidsarkene. Arbeidsarkene kan tilpasses hver enkelt bruker og settes sammen slik at den enkelte kan lage en personlig bok om seg selv. Arbeidet vil inkludere en serie øvelser, mens fakta om autisme blir presentert på en konkret og visuell måte. Det legges vekt på en psykoedukativ tilnærming.

Målgruppen for boken er profesjonelle som møter mennesker med Aspergers syndrom eller andre diagnoser innen autismespekteret i sitt virke. Boken og arbeidsarkene er utformet på en måte som gjør at den er godt egnet for foreldre og andre nærpersoner. Arbeidsarkene er tilgjengelige på nettressurser.no.

Peter Vermeulen har en ph.d. innen både pedagogikk og psykologi og arbeider som ekspert og rådgiver ved Center for Concrete Communication i Belgia. Han er en mye benyttet foredragsholder, og hans bøker er oversatt til mange språk. Boken er oversatt og tilpasset til norsk av Elly van Goor og Berit Eide. Elly van Goor er oversetter og mor til et barn med autisme, og Berit Eide er ansatt ved Nordvoll skole og autismesenter og Regionalt fagmiljø for autisme Ullevål universitetssykehus.

• Utgivelsesdato: 27.08.2008
  • Oversetter: Elly Van Goor

Peter Vermeulen

Peter Vermeulen har en Phd innen både pedagogikk og psykologi og arbeider som ekspert og rådgiver ved Center for Concrete Communication i Belgia. Han er en mye benyttet foredragsholder, og hans bøker er oversatt til mange språk.