Psykisk helsearbeid

Å skape rom for hverandre. 3. utgave
Psykiske vansker henger i stor grad sammen med mellommenneskelige forhold, eller mangel på mellommenneskelige relasjoner. Arbeidet med å finne veier ut av psykiske vansker, må derfor skje gjennom nye mellommenneskelige møter og nye mellommenneskelige erfaringer.

Boken er delt inn i tre deler. Del 1. "Dialogisk eksistens - å bli til gjennom samspill" drøfter noen grunnleggende spørsmål knyttet til hva det vil si å eksistere og bli til som menneske. I del 2. "Dialogisk kunnskap - å finne ord for virkeligheten sammen" går forfatterne nærmere inn på hva kunnskap er, hvordan kunnskap blir til og hvilke kunnskaper som blir viktige i psykisk helsearbeid. I del 3. "Dialogisk praksis - å finne en fremtid sammen" forsøker forfatterne å se på muligheter i psykisk helsearbeids praksis.

Boken bygger på forfatternes utgivelse «Fra psykiatri til psykisk helsearbeid» som kom i 2007, og er skrevet for studenter innen psykisk helsearbeid og øvrig helse- og sosialfag.

Tore Dag Bøe er sosionom, og arbeider som førsteamanuensis ved Institutt for psykososial helse ved Universitetet i Agder. Bøe tok sin doktorgrad i mars 2016 om endringsprosesser i psykisk helsearbeid ved Universitetet i Agder, Fakultet for helse og idrettsvitenskap.

Arne Thomassen er psykiatrisk sykepleier, Avdelingssjef DPS Strømme Klinikk for psykisk helse, Sørlandet sykehus HF.

• Utgivelsesdato: 24.03.2017

Arne Thomassen

Arne Thomassen er psykiatrisk sykepleier og avdelingssjef ved DPS Strømme Klinikk for psykisk helse, Sørlandet sykehus HF.

Tore Dag Bøe