Hverdagsliv, barndom og oppvekst

Teoretiske posisjoner og metodiske grep
Boka kan leses som en fagbok både om kvalitative forskningsmetoder og om temaet familieliv, barndom og oppvekst. Vi får presentert sammenhengen mellom teoretisk forståelse, metodiske framgangsmåter og innholdskunnskap.

Resultater fra en undersøkelse er uløselig knyttet til hvilke framgangsmåter som er brukt, og det er en utfordring for forskeren å være tydelig på hvordan ens egen teoretiske forståelse blir med inn i forskningen.

Forfatterne legger særlig vekt på hvordan de har gått fram i analyseprosessen, og de bruker metodiske tilnærminger som er fortolkende og teoretisk informerte. De fleste kapitlene er basert på utforsking av hverdagslivet, gjerne ved hjelp av et livsformsintervju, gjennom et kulturpsykologisk perspektiv. Temaene som utforskes, er foreldreskap, oppvekst, skoleliv og familieliv, både det «vanlige» og upåfallende og det som vekker bekymring.

Boka retter seg mot studenter på helsefaglige, sosialfaglige og samfunnsfaglige utdanninger. Også profesjonsutøvere som møter barn, unge og familier i ulike livssammenhenger, vil ha glede av kunnskapen som kapitlene byr på.

Øvrige bidragsytere omtales i boken: Liv Mette Gulbrandsen, Mona-Iren Hauge, Margareta Hydén, Hanne Haavind, Ann Phoenix, Anita Sundnes, Dorte Marie Søndergaard, Oddbjørg Skjær Ulvik.

• Utgivelsesdato: 31.05.2019

Anne Jansen

Anne Jansen er førsteamanuensis ved Institutt for sosialfag, OsloMet, der hun underviser i psykologi og kvalitativ forskningsmetode på bachelorprogrammet i barnevern.

Agnes Karine Andenæs