Samværets praksis

Bidrag til en relasjonell tilnærming i miljøarbeid
I det miljøterapeutiske arbeidet med mennesker med utviklingshemming, har det i de senere årene vokst frem et faglig perspektiv som går under betegnelsen den relasjonelle tilnærmingen. «Samværets praksis» gir leseren et praktisk og teoretisk innblikk i denne tilnærmingen som for øvrig har utspring i et unikt samarbeidsprosjekt mellom utdanning og praksisfelt.
Boken veksler mellom filosofisk inspirerte tekster, forskningsbaserte artikler og praksisfortellinger fra studenter. Gjennom refleksjoner over etikk og dømmekraft løfter boken frem nye tilnærminger til miljøterapeutisk arbeid: Hvilket innhold får den praktiske yrkesøvelsen når samhandlingen med brukeren, -og situasjonen selv, gir form og innhold til miljøarbeidet? Hva skjer når kontakten med brukeren settes i fokus, og etikk og personlig tilstedeværelse vektlegges?

Per Lorentzen er førstelektor ved OsloMet. Marit Pettersen er førstelektor ved Høgskulen på Vestlandet. Petter Myhrer-Næss er familieterapeut ved Bjørgvin Familierådgivningskontor.

• Utgivelsesdato: 15.06.2018

Per Lorentzen

Per Lorentzen, f. 1954, er utdannet psykolog og ansatt ved OsloMet. Han har tidligere publisert flere fagbøker om forutsetninger for kommunikasjon og språklighet hos barn og voksne med funksjonsnedsettelser.