Barn og migrasjon

Mobilitet og tilhørighet
Denne boka om hvordan migrasjon former barns oppvekst og medborgerskap er unik både i norsk og internasjonal sammenheng. Med utgangspunkt i et knippe portretter av barn og deres familier drøfter forfatteren hvordan barn berøres av transnasjonal mobilitet. Aktuelle temaer som blir drøftet er hvorfor familier migrerer, asylsøkerbarns særlige erfaringer, og hvordan mindreårige utnyttes underveis til Europa. Boka tar også opp betydningen av familierettslige avtaler for migrantbarn, inkludert barneekteskap, migrantbarns rettsstatus, medborgerskap og vedvarende mobilitet.
«Hilde Lidén har skrevet en svært grundig, saklig og veldokumentert bok (¿) jeg håper og tror at boken vil bli lest av mange, og jeg anbefaler den på det varmeste.»
Mari Rysst, Tidsskrift for samfunnsforskning

Barns delaktighet i migrasjonsprosesser er et underbelyst område innen migrasjonsforskning. Migrantbarns familieerfaringer, fellesskap og forpliktelser strekker seg ut over landegrenser, til slektninger i hjemland og migrantmiljøer i andre land. Nyankomne migranter bærer med seg erfaringer fra oppvekst, oppbrudd og reise, og dette preger deres møte med et nytt samfunn. For barn med lengre botid vil besøk i foreldres hjemland og familiens kontakt med slektninger, forme hverdagslivet på særlige måter.

Bokas særlige bidrag er å ha et transnasjonalt blikk, der sosiale og legale betingelser for mobilitet analyseres. Konkrete betingelser for oppvekst, familiepraksiser og familielovgivning i aktuelle migrantland inngår i dette bidraget. Boka fører også sammen teorier og perspektiver fra tre ulike forskningsfelt: barndoms- og familieforskning, migrasjonsforskning og forskning med et rettighets- og medborgerskapsperspektiv. Dette siste perspektivet omfatter nasjonalt lovverk, så vel som de pågående politiske forhandlinger om hvilken status som skal gis til internasjonale konvensjoner som flyktningkonvensjonen og barnekonvensjonen.

Spennet i temaer gir innsikt i ulike fagtradisjoner og teoriforankring, samtidig som forfatteren har ivaretatt sin forankring innen sosialantroplogi og barneforskning.

Boka er skrevet for profesjonsutdanninger som på ulike måter trenger innsikt i livssituasjonen til migrantbarn og deres familier: studenter i barnevernspedagogikk, sosionomutdanning, lærerutdanning, sykepleie og helsearbeid, samt ved politihøgskolen. Boka vil være egnet for opplæring og kompetansehevende kurs, f.eks. i utlendings- og integreringsforvaltning.
Bokas tilnærming og analyser vil også være anvendelige for studenter og forskere innen migrasjons- og barndomsfeltet: sosiologi, sosialantropologi og jus (menneskerettigheter).

• Utgivelsesdato: 08.08.2017

Hilde Lidén

Hilde Lidén er forsker ved Institutt for samfunnsforskning.