hva er PENGER

Hør Roman Linneberg Eliassen om penger i Universitetsforlagets podkast

hva er PENGER får hederlig omtale av Bokhandelens sakprosapris

«I arbeidet med velge ut den beste blant fjorårets utgivelser har juryen lagt vekt på at boka skal være vesentlig, nyskapende, etterrettelig, og at den skal ha faglig substans, stil og karakter. Det har også vært lagt vekt på bokas troverdighet. Juryen har i år merket seg at flere av fjorårets sakprosautgivelser utmerker seg på mange av disse punktene. Spesielt har Roman Linneberg Eliassens hva er PENGER fra Universitetsforlaget, en tverrfaglig undersøkelse av hva penger er, …….,  vært trukket frem i juryens diskusjoner».

De har vært skrevet i stein og verd sin vekt i gull. I dag virrer de rundt som symboler uten forankring i den fysiske verden, men regnes likevel som det mest verdifulle vi har.

Penger former hverdagen vår, det økonomiske systemet, vårt forhold til andre mennesker og hele sivilisasjonens tenkemåte og moral.

Hvorfor har penger verdi? Hvem lager dem? Hva er pengepolitikk, inflasjon og valuta? Hvordan har pengevesenet utviklet seg gjennom historien, og hva slags penger vil vi bruke i fremtiden? Kan penger forandre verden til det bedre, eller gjør de den bare verre?

I «hva er PENGER» besvares disse og mange andre spørsmål gjennom en tverrfaglig undersøkelse av fenomenet penger.

• Språk: Bokmål/Nynorsk
  • Utgivelsesdato: 22.03.2019

Roman Linneberg Eliassen

Roman Linneberg Eliassen (f. 1987) er ph.d. i samfunnsøkonomi, forfatter og oversetter og arbeider i Manifest Tankesmie.