Oppgaveskrivingens ABC

veileder og førstehjelp for bachelorstudenter, 2. utgave
«Oppgaveskrivingens ABC» gir oppklarende svar på spørsmål studenter gjerne stiller seg når det gjelder faglig skriving og forfatterskap, om skikk og bruk i akademisk skriving og regler og standarder for fagtekster - kort og godt hva som kjennetegner den gode oppgaven.
I boka presenteres særtrekk ved ulike oppgavesjangrer studenter møter i høyere utdanning: artikler, faglige essays, caseoppgaver, empiriske oppgaver, praksisoppgaver, prosjektrapporter og ulike typer mappeoppgaver.

Boka gir en elementær innføring i prosessen fra problemutvikling til problemstilling, prinsipper for fagteksters struktur og disposisjon og regler for skriving av referanser og utforming av referanselister. Dermed berøres også plagieringens fallgruver. I tillegg gir den nyttige tips til skriveprosessen og hvordan akademisk skriving bidrar til studenters læring og faglige utvikling.

2. utgavens struktur tar høyde for en gradvis progresjon gjennom studiet, hvor oppgaveskrivingen inngår som en trinnvis trening i akademisk skriving. Boka er også oppdatert med blant annet praktiske råd om lese-, studie- og læringsstrategier.

• Utgivelsesdato: 05.09.2016

Roar C. Pettersen

Roar C. Pettersen er dosent emeritus ved Pedagogisk utviklings og læringssenter (PULS), Høgskolen i Østfold. Han har tidligere gitt ut bøker på Universitetsforlaget der hovedtema har vært problembasert læring, kvalitetslæring i høgere utdanning og veiledning i praksis.