Tolkning av WISC - IV

Teori og praksis
WISC-IV er en intelligenstest for barn og unge i alderen 6 til 16 år. Testen brukes hovedsakelig i utredningen av barn med ulike typer vansker, og i Norge anvendes testen av faginstanser som pedagogisk-psykologisk tjeneste, barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker og barnevernet.
Forfatterens ambisjoner er å gi faglig innsikt og veiledning i tolkning av WISC-IV. Leseren får innblikk i hva intelligens er, og hvordan intelligens endres og utvikles på bakgrunn av miljøfaktorer og genetiske disposisjoner. I WISC-IV måles kognitive dimensjoner som prosesseringshastighet og arbeidsminne, noe som diskuteres i egne kapitler med vekt på eksperimentelle og kognitive tilnærminger. Rapportskriving og tiltak behandles i eget kapittel.

Boka er skrevet for studenter som har opplæring i WISC-IV som en del av studiet, og for psykologer, pedagoger og andre som bruker testen i sitt daglige virke.

Helge Galta (f. 1975) har hovedfag psykologi fra NTNU. Galta har i det statlige barnevernet arbeidet med oppfølging og utredning av ungdommer med vansker, og de siste ti årene har han arbeidet med utredning av barn og unge ved PP-tjenesten i Sandnes. Galta har i flere år holdt kurs i WISC-III og WISC-IV for psykologer og pedagoger, og han tilbyr også kurs i tolkning av andre evnetester.

• Utgivelsesdato: 01.12.2014