Hukommelsesstimulerende terapi

Mestring og muligheter
Hukommelsesstimulerende terapi er et gruppeprogram for personer med demens.
Hukommelsesstimulerende terapi (HST) er et opprinnelig engelsk, evidensbasert gruppeprogram for personer med demens. Kvaal og Ulstein har oversatt programmet til norsk og har i tillegg skrevet tre nye kapitler til den norske utgaven: kap. 2 om utfordringer knyttet til demens (om demens og mestring), kap. 8 om implementering av HST og kap 9. om involvering av pårørende.

Programmet er enkelt og rett frem. Personalet behøver ikke spesielle kvalifikasjoner, delta i dyre opplæringsprogrammer eller spesielt utstyr. Alt som trengs, er to ansatte som møter en liten gruppe mennesker med demens i et rolig rom i 45 minutter to ganger ukentlig i sju uker.

Programmet er morsomt. Det er viktig at disse gruppene kan være morsomme og hyggelige både for personene med demens og for staben. Det oppleves stort å være i stand til å slappe av og le sammen med personer med demens, å se det humoristiske i situasjonen sammen, se bak sykdommen og se den virkelige personen.

Kari Sofie Kvaal er klinisk spesialist i psykiatrisk sykepleie og familieterapeut. Hun har doktorgrad om angst hos eldre personer med sammensatte somatiske sykdommer. Hun er ansatt som professor innenfor psykisk helsearbeid ved Høgskolen i Innlandet, campus Elverum.

Ingun Dina Ulstein er psykiater med alderspsykiatrisk fordypning. Hun har doktorgrad med fokus på pårørende til personer med demens, og hun har vært tilknyttet Aldring og helse i flere år. Ulstein arbeider ved Hukommelsesklinikken, Ullevål sykehus, Oslo universitetssykehus.

• Utgivelsesdato: 04.05.2018