Sosialpedagogiske perspektiver

På hvilken måte kan sosialpedagogiske perspektiver bidra til å forstå ulike fenomener, spør forfatterne av denne boken for studenter i barnevern og sosialt arbeid. I denne boken viser forfatterne hvordan sosialpedagogiske perspektiver kan få betydning for hvordan barn, unge og deres oppvekst forstås.

Hva skiller sosialpedagogiske perspektiver fra psykologiske, sosiologiske og spesialpedagogiske? Og på hvilken måte kan sosialpedagogiske perspektiver bidra til å forstå ulike fenomener? Kapitlene i denne boken viser bredden i slike forståelser og hva sosialpedagogiske perspektiver tilfører forskningen. Her er forskningskapitler om familieformer, spiseproblemer, relasjoner, integrering, aktiviteter og inkludering, hva som hemmer og fremmer læring og fornying av kunnskapsgrunnlaget i sosialpedagogikken.

Bokens forfattere er Arvid Lone, Terje Halvorsen, Amela Pacuka, Erik Paulsen, Erik Sørensen, Gro Jensen, Hege Simensen, Hilde Berit Moen, Hilde Larsen Damsgaard, Inger Kjersti Lindvig, Ingunn Studsrød, Kari Søndenå, Kjetil Steinsholt, Mira Aurora Marlow, Monica Bjerklund, Ramona Bernard og Randi Juul.

• Utgivelsesdato: 14.08.2019