hva er AVHENGIGHET

Hva er avhengighet egentlig? Alle kan i prinsippet bli avhengige av nesten hva som helst: Facebook, shopping, sjokolade, fallskjermhopping eller rusmidler. Avhengighet handler om tap av kontroll, og vi skammer oss over det.

Avhengighet er et komplekst fenomen som det finnes elementer av i mange atferder, og det griper inn i hjerneprosesser som ligger dypt i oss.

Heller enn å peke på én teori framfor andre viser forfatteren at ulike forståelser sammen kan gi oss en dypere innsikt i hva avhengighet er.

Jørgen G. Bramness er lege, psykiater og seniorforsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse, Sykehuset Innlandet og professor ved UiT ¿ Norges Arktiske Universitet, Tromsø.

• Utgivelsesdato: 20.08.2018

Jørgen G. Bramness

Jørgen G. Bramness er seniorforsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse, Sykehuset Innlandet HF og ved Folkehelseinstituttet, samt professor ved UiT - Norges arktiske Universitet, Tromsø.
Han er utdannet lege og spesialist i psykiatri og har publisert mer enn 130 vitenskapelige artikler innen temaene psykiatrisk epidemiologi, farmakologi, rusmiddelavhengighet og skadelig bruk av legemidler.