Kalkulus 4. utgave

«Kalkulus» er skrevet for et bredt spekter av studenter; biologer, geologer, kjemikere, ingeniører, matematikere, fysikere og informatikere. Likevel er dette først og fremst en matematikkbok bygget på fagets egenart og tradisjon.
Ved å veksle mellom teori og anvendelser har boken som formål å presentere matematikk som et redskap til å løse problemer og til å beskrive og forstå virkeligheten.

Matematikk er også en tusen år gammel tradisjon som har tatt opp i seg idéer og oppdagelser fra mange tider og alle verdenshjørner. De historiske epistlene i slutten av hvert kapittel gir fascinerende glimt fra matematikkens kulturhistorie, og viser dessuten hvordan begreper og teknikker har vokst fram.

Den reviderte 4. utgaven av boken er et resultat av en svært grundig gjennomgang. Det har kommet til flere oppgaver, og forklaringer har blitt utdypet.

På bokens hjemmesider ligger to tilleggskapitler fritt tilgjengelig:
- Vektorregning og parametriserte kurver
- Flervariabelteori med lineær algebra.

Tom Lindstrøm er professor i matematikk ved Universitetet i Oslo

• Utgivelsesdato: 13.04.2016

Tom Louis Lindstrøm

Tom Lindstrøm er professor i matematikk ved Universitetet i Oslo.